Friday, April 12, 2013

pengalaman tak ternilai

assalamualaikum
..for this time..i wanna share some golden experience that i had and i am doing at this current moment..ini pengalaman yang memang eja takkan dapat kat mana2 like seriously..and may be bukan semua orang yang boleh dapat experience ni..

since i have poor vocab and bad bad grammar..saya tak kisah la..saya nak cakap campur english malay jugak!..and i know you guys will understand what am i going to say..

i'm working as a substitute teacher at my dad's school..SMK aminuddin baki, chemor..since ada cikgu yang bercuti akibat bersalin...tapi saya bukan gunakan abah saya sebagai kabel okay..saya apply secara telus..guna online apply kat PPD kalau ada yang minat..dan saya ajar pendidikan khas..iaitu pelajar masalah pembelajaran..contoh nya macam yang sindrome down tu..

this is not the first time i meet them..ada jugak la ikut abah bawak depa p main bowling lah..kadang2 tu amik antar abah p skolah..so ada la nampak depa2 ni...

at the first time when i step in the class..hati saya tersentuh...kalau korang tengok yang tahap 1, 2, 3 tu..muka diorang normal...tak nampak macam depa ni special..but when i start my conversation with them..then i know..tapi kalau tahap 4 and 5 tu..agak nampak lah pada raut wajah mereka..ada yang kita kena dengar betul2 apa depa nak cakap..kadang2 ada yang meragam..ada yang tak tau urus diri sendiri..ada yang tak ada bahasa pon..yang dia tau..smile..but luckily when i asked them..they understand me..

yang buat saya lagi tersentuh..we can see their curiosity and big effort in something .macam ada sehari tu eja ajar depa KHB..dalam masa sejam setengah..kami cuma bincang pasal sudip, pisau, dan pengupas..tapi end up sempat bincang pasal sudip ngan pengupas je sebab dah habis waktu kelas..

bila perhimpunan dan rehat..kami bawak depa..depa jalan berkumpulan..ada sekali tu..ada 1 student ni..dia panggil saya duk sebelah dia..bila saya duduk..dia peluk and sandar kat bahu saya..hurmmm..takkan nak nangis kat depan dia..hahaha...

depa ni memang macam2..semua lain2 and kita akan kenal every single perangai depa..hat yang ni duk tau nak mintak buku nak salin ja..yang tu pulak tau nak warna je..yang lagi 1 duk Tan Cheng Lok dia ja..

but as for someone like me..i really don't mind to work in this kind of environment..and i'm going to miss them bila saya dah tak de kat sana lagi dah...orang cakap "alah..kerja senang ajar pendidikan khas"..yes it was so easy sebab tak ikut silibus budak perdana..tapi perlukan kesabaran..teruk punya sabar..




No comments: